Nadace pro larp beta – výsledky
V listopadu 2010 jsme ohlásili vznik Nadace pro larp. Do konce března se nám přihlásily čtyři projekty, více či méně pracovně označené jako Folklór, Stalker, Steampunk, Cold City (pod názvy najdete odkazy na zaslané texty.) Na nás bylo rozhodnout, komu peníze, celkem 22.000 Kč, přiklepneme, zda-li vůbec někomu.
Nebylo to mnoho projektů a tedy mnoho rozhodování a my jsme stihli ohlásit výsledek ještě před deklarovaným koncem měsíce, na Odraze 2.11 v sobotu 16. 4. 2011. V těžkém souboji nakonec v našich srdích, myslích i kapsách zvítězil larp Cold City, kterému převedeme částku podle předem avizovaných pravidel.
Kritéria
Cold City předčilo ostatní nikoli z jednoho důvodu, ale v součtu několika aspektů, které nám přišly důležité a které jsme se snažili shrnout v původní výzvě. Tím prvním byla originalita a netradičnost; nešlo tedy o pokračování s víceméně stálou základnou účastníků, kdy se dá mluvit o tradici spíše než o netradičnosti.
Druhým důvodem byla otevřenost. I když je hra pro poměrně malý počet hráčů, autoři hlásají, že účast bude přístupná všem zájemcům, ze kterých teprve podle kritérií později daných detailní koncepcí hry vyberou šťastné uchazeče. Mohli jsme si představit, že to nakonec nebude tak čisté, ale vycházeli jsme u všech podaných žádostí striktně z toho, co stálo na papíře.
Dalším kritériem bylo jasné zacílení získaných financí. Nešlo o plošné zlepšení „všeho“, ale konkrétních věcí, jejichž pořízení/zařízení ve vyšší cenové hladině pro hru znamenají mnoho. Navíc i při reálně vysokém účastnickém poplatku, aby nešlo pouze o „slevu na hráče“ narušující poplatkovou konkurenceschopnost ostatních larpů.
V neposlední řadě to byl herní design. Nikoli popis mechanik hry či rozpis motivů jednotlivých postav, ale vize toho, jak má hra působit, čeho chce u hráčů dosáhnout. Že hra není „o všem a o ničem“, ale má jasný designový záměr.
Ve všech těchto hlediscích nevynikal larp Cold City sám, ale v žádném z nich výrazněji nezaváhal. Oproti tomu ostatní návrhy oplývaly jinými kvalitami, jako např. návratnost části udělených peněz, přenositelnost investice do dalších ročníků či jiných her, zajímavé a unikátní rekvizity či herní doplňky a s nimi související herní mechaniky, nebo tematická a žánrová jedinečnost. Rozhodování to vskutku nebylo jednoduché, tím spíše, že mezi námi zasedal člen přípravného týmu jedné z her, nakonec té vítězné, a ani on nechtěl být zaujatý (pozitivně nebo negativně). Nakonec ale nezbývá, než larpu Cold City pogratulovat a čekat na výsledek.
Výhled do budoucna
Jak bude Nadace pro larp pokračovat, zatím nevíme. Čekali jsme jednoznačnější výsledek. Při minimálním počtu jedné dvou přihlášených her s nízkými kvalitami bychom shodně usoudili, že zájem o takovou aktivitu neexistuje a tím by to skončilo. Naopak při desítce her bychom nadaci vyhodnotili jako očividně přínosný počin a řešili bychom způsoby a formy jejího pokračování. Tento výsledek nás trochu zaskočil a nutno přiznat, že při prvních úvahách nad došlými projekty se myšlenka nedat peníze žádnému z nich přece jen vkrádala.
Čekáme tedy na výsledek realizace vítězného larpu a na ohlasy a komentáře z řady larperů, hráčů a organizátorů. Množí se nám návrhy udělat nadaci otevřenou, kdy každý může přihodit, kolik uzná za vhodné; my teď ale nemůžeme říct, zda stojí za to pokračovat. Na druhou stranu, ještě jsme meč do pšenice úplě nehodili.
Afri, Izmi, Permon, Zappo