Přihlásit se | Registrace

Fallen – město prokletých

Autor: Petr „Zip„ Hájek, Zip´s rusty pixels

Fallen, město, které zažilo lepší časy. Většina podniků už dávno zkrachovala a ti rozumní se odstěhovali jinam. Ve městě bují zločinnost a politici i policie už nad městem zlomili hůl. Říká se, že zakladatelé města uzavřeli smlouvu s démonem Azazelem, který zajistil městu na sto let prosperitu výměnou za duši každého, kdo se ve Fallen usadí. A tak se také stalo. Každý, kdo ve Fallen zapustí kořeny, dříve či později propadne zlu. Možná za to může prokletí města, prohnilá radnice, spirála chudoby a násilí nebo jen nenasytná lidská povaha. Kdo ví. Fallen ale pozře každého. Pozře i vás?

Podstata zla

Na počátku byl úmysl napsat hru, ve které nebudou kladné a záporné postavy, ale ve které ke zlu budou směřovat všichni a kde si v nějakou fázi hraní záporáka užije každý jeden hráč. Naše úvodní porady byly proto mnohdy až filosofické a hlavní témata byla „Co to vlastně znamená zlo?„, „Jak se liší zlo v reálném světě od zla příběhového, komiksového, žánrového?„, či „Je zlo nějak objektivně měřitelné a lze tedy určit, když už je nějaká postava padouch, nebo vždy záleží na kontextu a úhlu pohledu?„. Na mnoho z těchto otázek jsme stejně nenašli uspokojivé odpovědi, a tak z toho vyplynulo to hlavní – okamžik přechodu na „ plné padoušství„ raději necháme zcela na hráčích (viz kapitola o karafiátech). Mnohem lépe nám šly diskuze o „typologii padoušství„. Zaměřili jsme se na existující díla hlavně komiksového, superhrdinského a noirového typu a postupně jsme klasifikovali nejčastější archetypy zloduchů a hlavně jejich motivací. Od „myslel to dobře, ale nějak se to zvrtlo„ přes „tak dlouho bojovala s temnotou, až se jí sama stala„ až po „propadl šílenství a chce prostě vidět svět hořet„, do hry jsme narvali všechny. Od těch pochopitelných a uvěřitelných gangsterů stylu Pulp Fiction, až po bizarní linky spíš Jokerovského typu nebo šílené starostky stavějící obří mauzoleum a zaživa mumifikující své společníky. <3  

Životní cyklus záporáka

Protože hra, kde spolu v jednu chvíli na baru sedí třicet grázlů a navzájem se bodají noži, nám nepřišla úplně nosná, zaměřili jsme se hlavně na to, proč a jak se vlastně postava padouchem stane. Nějaký výsek z oblouku „dobro -> zlo„ prožívá na Fallen každá postava, ale z praktických důvodů ho začíná každá v jiné fázi. Tzn. na začátku hry je ve městě spousta idealistů a hodných lidí, které Fallen teprve postupně zkazí, ale i mnoho postav už v nějaké šedé zóně a také několik již zcela plnotučných padouchů. Ti mohou od začátku páchat zlo a kazit ostatní (a svými činy vskutku mnoho nových padouchů stvoří), mnohdy však svůj oblouk padoušství zcela dovrší již v půlce hry, kdy hru různými způsoby opouštějí… aby se hráči vrátili do hry jako nové, nezkažené postavy, které teprve postupně ztemní. Leckdy se tak dokonce dostanou přesně tam, kde jejich první postava začínala, a životní cyklus padoucha je tak uzavřen, jen začal v půlce. Jiní hráči mají na celou hru jen jednu postavu a její oblouk tak odehrávají vcelku.

Autor: Petr „Zip„ Hájek, Zip´s rusty pixels

Každý svého neštěstí strůjcem

Hra je koncipovaná jako fateplay a je zcela otevřená. Každý tak předem ví, jaký bude jeho základní oblouk, jak zhruba jeho postava skončí. A pokud chce, může si klidně přečíst i kompletní postavy svých spoluhráčů a vědět vše i o nich. Postavy jsou celkem stručné a záměrně v nich nikdy nevypisujeme motivace a pohnutí, které postavu k jejích činům vedou. Tato vnitřní psychika postavy, její motivace a její cesta do temnoty je totiž to hlavní, co chceme nechat zcela na hráčích. Předem víte, že v poslední kapitole zabijete svého zkorumpovaného otce… jen abyste zjistili, že se z vás na cestě pomsty stal úplně stejný šmejd jako byl on. Ale ta cesta je hodně na vás, a může být libovolně klikatá. Hráči jsou velmi povzbuzování k tomu, aby si sami vymýšleli hezké scény se svými spoluhráči, tvořili zvraty a vyhrocené scény, aby si aktivně tvořili i zcela nové vztahy a zápletky, zvlášť takové, které hezky vydláždí jejich cestu ke zlu. Chcete proradnou femme fatale, která vám zlomí srdce, aby se z vás mohl stát zabiják bez svědomí? Běžte a najděte si ji! A přesně jí řekněte, proč tuhle linku potřebujete, a společně si ji vymyslete. Během betatestu si mnoho hráčů tyto neomezené možnosti naplno uvědomilo a začalo využívat až v druhé půlce hry, do dalších běhů proto vnímáme jako jednu z výzev, jak hráče dostatečně povzbudit, aby toto dělali již od začátku a možnosti hry tak naplno využili. 

Scéna jako komiksový panel

Celá hra je takový tribut komiksové estetice. Postavy jsou záměrně archetypální a někdy až klišoidní. Hru ladíme co nejvíce do černobílé, na které pak o to víc vyniknou občasné barevné symboly či specifické rekvizity (barevné jsou např drogy či krev). V rámci komiksové estetiky také místy využíváme vyloženě komiskové panely jako pozadí scén a valná většina rekvizit a zbraní je z kartonu a záměrně komiksově stylizovaná, ve stylu „Kdo chce zabít Jessie?„ Hráče pak podporujeme v tom, aby komiksově pojímali i přímo své scény. Schyluje se k velké konfrontaci s vaší nemesis? Setkejte se s jejím hráčem předem, zvolte hezké místo a vymyslete si scénář. Co je to za závěr, pokud v něm není alespoň jeden velký zvrat, záporácký monolog, a pokud souboj negraduje přes několik fází s různými zbraněmi? Vyberte vhodný soundtrack, vezměte si s sebou komiksové bubliny Bang!, Vhoosh! či Ouch! a jděte si hrát. Pokud není výsledek scény nastaven předem, mohou hráči samozřejmě libovolně improvizovat. A pokud někdo z nich dostane skvělý režisérský nápad jak scénu vést, nebo třeba z příběhových důvodů nutně potřebuje vyhrát, může ostatním ukázat žlutý šátek, kterým říká „Nechte mě ovládnout tuto scénu, udělám to hezké.„

Autor: Petr „Zip„ Hájek, Zip´s rusty pixels

Připni si rudý karafiát

Důležitým momentem vaší hry je, kdy si řeknete „Tak toto bylo fakt už za čárou, od téhle chvíle už jsem asi fakt záporák.„ Tuto scénu si na Fallen můžete udělat libovolně hezkou, nejlépe s tematickou písničkou, a jako vyvrcholení si připnete svůj rudý karafiát. Když pak vejdete do baru, i vaši spoluhráči ihned uvidí, že se ve vás něco změnilo. Že ta vaše drsná, ale spravedlivá policajtka už asi definitivně podlehla svým sklonům k násilí… Zajímavé bylo sledovat, jak si hráči s se svými karafiáty různě vynalézavě hráli. A někteří se nám po hře svěřili, že měli nejdříve celkem jasnou představu, kdy si plánovali svůj karafiát připnout, ale nakonec se z různých důvodů rozhodli pro úplně jiný okamžik, který jim v kontextu hry dával větší smysl. Modrou květinou na hře naopak označujeme postavy, které je možné zabít. Týká se to hlavně spotřebních CP, ale užívají je i hráči, aby dali svým spoluhráčům najevo „Ano, už mám všechno hotovo, můj oblouk je završen, s milenkou jsem se rozloučila. Toto je ta scéna, kdy mě coby můj parťák můžeš vylákat do temné uličky a tam mě zavraždit.„

Továrna na zlo

Fallen uvádíme s Továrně Mastných a je z velké většiny indoorová. Spí se na postelích či matracích, k dispozici jsou dokonce sprchy! Uvnitř továrních hal pak pomocí našich kulis tvoříme jednotlivé herní lokace. Ta stylizace je samozřejmě zjednodušená, neusilujeme o 360° iluzi. Pracujeme víc se světlem, hudbou a symbolickými rekvizitami podporujícími hru. Krom lokací jednotlivých skupin máme i lokace atmosférické, určené pro různé druhy scén. Zanedbaný park na romantická dostaveníčka, nebo třeba na lov prostitutek pro sériového vraha. Temná ulička vybízející k přepadávání, kterou navíc v pravidelných intervalech prochází CP „Slušný Občan„. Ten je zde vyloženě pro vás a vaše padoušské řádění. A protože opakování je radost, můžete tam stejného člověka klidně přepadnout v další kapitole znovu a odehrát, kam se vaše postava posunula. Minule vám při „Peníze nebo život!„ možná stačily peníze: bude to ale stačit i příště? 

Autor: Petr „Zip„ Hájek, Zip´s rusty pixels

V srpnu znovu

Fallen jsme uvedli v září 2022 formou betatestu, abych naši formu hry vyzkoušeli. S výsledky jsme vesměs spokojeni, většina hráčů si Fallen, zdá se, užila. Nyní s příchodem roku 2023 jsme se vrhli na pár přepisů a vylepšení, dokonce přidáváme dvě zbrusu nové postavy (řekl někdo „zlá dvojčata„? Spoiler? Tahle hra ale nemá spoilery!), a tím vším směřujeme k tomu, abychom 17-20. srpna 2023 uvedli hru znovu. 

Náš už Fallen pozřelo.

Pozře i vás?

Fallen

Kde: Továrna Mastných, Lomnice nad Popelkou.
Počet hráčů: 34
Tvůrci: Lucie Chlumská, Michaela Hrabáková, Lenka Fiřtová, Lenka Kopečková, Ondřej Hartvich
Web: https://fallen.rolling.cz/

Zanechte komentář

Nejčastější štítky

Archivy