Pravda o Systému, zn.: larperům
Před týdnem jsme odstartovali přihlášky na víkendový larp Projekt Systém. Je to hra, se kterou jsme se v mnoha ohledech odvážili na neznámou půdu, a víme o tom. Co nevíme, je to, jak se směr, kterým jsme se tentokrát vydali, líbí vám – hráčům. Obavu máme především z toho, že pro vás Systém přestane vypadat jako larp (a začne se podobat třeba vzdělávacímu projektu pro školy, nebo zážitkovce), a proto se rozhodnete na něj nepřijet.
Abychom předešli hrozivým nedorozuměním a slzám (především tedy našim), přinášíme vám prostřednictvím Larpů.cz článek o tom, co bude Systém zač, co vás na něm bude bavit, co tam naopak nenajdete a především proč by pro vás mělo smysl na něj vyrazit. Na rozdíl od prudce formálních řečí na stránkách vám to tady ale vylíčíme normálně, jako kamarádům.
Je to vůbec larp?
Čtu tady „zážitková hra v rolích a interaktivní drama„, ale já chci přece hrát larp! Co tedy?
Systém je larp. Doufáme, že velký a kvalitní, nicméně v principu larp jako každý jiný. Larp mu neříkáme z jednoho prostého důvodu: Kromě larperů si pod slovem larp nikdo nic nepředstaví. Kdyby vám někdo poslal odkaz na stránku: „Přijeďte si zahrát náš mbsq!„, taky by vás to ze židle nezvedlo. Zato pod souslovími interaktivní drama (je to něco jako divadlo, ale můžu do toho zasáhnout) nebo zážitková hra v rolích (budu mít roli a bude se kolem mě dít něco zajímavého) si už normální člověk představí alespoň něco.
Bude mě to bavit?
Afri kdysi použil větu, které v CoMu zlidověla jako popis určitého typu larpů. Vyjádřil se tehdy ve smyslu, že ho nebaví hry, kde: „Můžu jenom sedět u svíčky a bát se Hitlera.„ Bude tedy Systém hra, kde budou hráči sedět v kulturním centru a tlachat o tom, jak je jim v totalitě ouzko?
Ne, stokrát ne. Tak to nebude.
Systém je připravený na to, aby rovnoměrně poskytoval jak dramaticky silné scény mezi menšími počty lidí (výslechy, rodinné hádky), tak zábavné davové scény (soudy, oslavy) a sem tam akční intermezza (plížení se do zamčených kanceláří). Tím, že bude hra rozprostřena po velkém prostoru a bude v ní vždy možnost dělat něco jiného než vést „small-talk„, rozhodně nepůjde o otravné rétorické cvičení ve školní třídě.
Prakticky stojí hra na klasickém larpovém schématu dvou vrstev – osobních linek a zastřešujícího dění. Na rozdíl od některých jiných larpů zde tyto věci nejsou jenom nastíněné, ale pečlivě připravené předem, aby se nestalo, že hráči nebudou mít co dělat, protože „nedostali quest„.
Kdybychom chtěli píchnout prstem do trojúhelníku, tak bude Systém na straně dramy a imerze. Gamistické získávání důležitých dokumentů a přesvědčování lidí bude spíše doplňková aktivita.
Proč si vybrat Systém?
Larpů je spousta, času málo. Proč si vybrat právě Systém? Odpovědí je několik:
- Nekašleme na to. Osm lidí na Systému pracuje soustavně půl roku a ještě čtvrt roku bude. Není to hra, kterou bychom postavili v hospodě týden před premiérou. Nemůžeme samozřejmě slíbit, že všechno klapne na sto procent – Systém bohužel není komorní hra, kterou jsme šest běhů pilovali. Ale každý z nás tomu dává maximum volného času, který může.
- Je to jiné téma. Fantasy je spousta, upírů je spousta. Systém je hra ze zatím neprovařeného prostředí. Nebudete tady sice kompletovat magické artefakty, ale zato na vlastní kůži zažijete některé praktiky totalitního systému (teď myslím spíš sociální perzekuci, než výprask gumovou hadicí).
- Máme po čertech zajímavé prostředí a z grantů nějaké peníze na rekvizity, kostýmy a technologie, takže to celé bude i nějak vypadat.
- Zážitková hra není planý tlach v záhlaví. Tohle není larp, kde by si hráči museli vytvářet zábavu sami a z nuly stavět nějaké příběhy a situace. Naopak se budeme (my organizátoři, stejně jako CPčka) snažit, aby si hráči ze hry odnesli maximum. Naším mottem není: „Zábavu si každý najde.„ Co vážně chceme, je, aby hra za něco stála a vy jste z ní odešli nadšení a plní dojmů.
Upřímně – Projekt Systém je nejrozsáhlejší věc, kterou CoM kdy dělal. Po sériích komorních larpů se chceme vrátit na pole velkých her, znovu nadchnout staré hráče a přilákat nové. Víme, že Systém je o něco dražší, než je na české scéně zvykem, ale uvažte, že za tyto peníze dostanete ubytování, stravu a zapůjčení většiny kostýmu – takže jediné, co si musíte hradit navíc, bude lístek na vlak nebo benzín.
Systém pro nás znamená neotřepané téma, stovky hodin věnovaných do přípravy hry a především snahu udělat hru, která bude pro hráče (to jako pro vás) boží. Dost mu věříme, takže pokud věříte vy nám, přijeďte.
Těšíme se na vás.
(Ale opravdu, tohle nikdy není fráze. Kdybychom se na vás netěšili, neděláme to. ;o) )
Odkazy
- Stránky Projektu Systém
- Video-teaser na YouTube
Tenhle článek mi opravdu hodně pomohl a shledávám ho jedním z nejpřínosnějším, co jsem tu v poslední době četl. Opravdu.
Já sem zkusím vypsat pár dojmů ze včerejší přednášky – a samozřejmě, je to subjektivní, neobjektivní etc. Ale možná pro někoho, kdo nebyl a dokáže to ještě ideálně přefiltrovat přes znalost mých postojů, to k něčemu bude.
Na přednášku jsem dorazil trochu pozdě, takže možná jsem o něco přišel, ale valnou většinu jsem stihl. Účast byla sporá, ale byla – asi dvě skupiny mě neznámých lidí, pak organizátoři a pár známých. Popravdě jsem čekal buď daleko větší nebo daleko menší účast.
Co jsem si udělal jako mentální poznámky:
1. Systém je zaměřen na totalitu v politickém významu. Je inspirován politikou, bere si za svá politická témata a míří na vztah politiky a lidí – jak se jich dotýká.
2. Vypadá to, jako výtečně připravená a nadesignovaná hra. Ne že by toho organizátoři tolik řekli, ale bylo vidět, že ví, nevaří z vody a že mají jasnou, čistou a pevnou vizi – navíc už dost realizovanou. Rozhodně velké plus.
3. V duchu přístupu CoM se ve hře nesetkáme nijak výrazně s represivní složkou Systému, nátlak na hráče bude spíš sociální než co jiného. Žádní pánové s obuchy, žádné výbuchy, spíš sociální ostrakizace, nejtvrdším zážitkem budou (mým odhadem) verbální výslechy. Ale ani to není cílem – cílem je ukázat totalitu, která funguje, kde se všichni mají dobře… Jen musí něco málo obětovat, vyměnit.
4. Postavy budou hráčům předané a vytvořené v mantinelech „Co chci„, „Co nechci„, „Co za co„ atd, ale charakterové detaily se budou ladit na předherní páteční dílně. V podstatě úspěšnost té dílny podle mě rozhodne o úspěchu hry, protože totalitní atmosféra, nálada a kolorit bude vytvořen z drtivé časti předpokladem, že hráči uhrají nastavené body a názory v charakteru. Cca pětina ze všech zůčastněných budou instruovanější hráči – NPC.
5. K hernímu designu taky patří, že hráči budou děleni v jednom řezu na Studenty, Občany a Pomocné Pracovníky (občani druhé kategorie) a pak ještě v druhém řezu do rodinných vazeb.
6. A poslední bod, co mi utkvěl je, že hra bude zřejmě hodně direktivně vedená odněkud někam, čili její výsledek, závěr nebo pointu nebude možné ovlivnit. Hráči tak budou mít prostor odehrát něco v hranicích poskytnuté výchozím nastavením a konečným stavem, ale ne o moc víc ani míň. Není to nutně špatně, je tím asi zaručeno, že to neodumře na úbytě a že se pořád bude něco dít a hra bude gradovat dle scénáře – ale jestli je tenhle můj dojem pravda, tak to někomu může trochu vadit.
7. Celkově jsem měl dojem, že se organizátoři snaží vyjádřit k tématu, které je pálí a na které mají vyhraněný názor – ale tak aby to nebylo indoktrinační, aby to bylo politicky korektní a dostatečně neutrální. Můj dojem je, že to může vést ke kočkopsovi, který nebude ani takový ani makový. Totéž pak prostředky – že se snaží o vytvoření totalitního ducha, ale v rámci pohodlí HRÁČE se zdržují intenzivnějších postupů. Prostě úplně soukromý dojem mám, že sociální totalitu lze jemnýma metodama navodit tak za týden, dva, zatímco v mantinelech pár hodin to moc dobře bez výraznějších tlaků nejde.
8. Samozřejmě za jednu přednášku, navíc bez spoilerů ke hře se toho moc posoudit nedá, ale na mě to působí hodně silně jako určené pro střední školy – případně jako prezentaci nezůčastněným lidem „co může být larp„. Taková light verze toho, co by to mohlo být – aby to nikomu nevadilo, nikoho neurazilo a každého něčím trochu zaujalo. Podle mě tohle publikum tou hrou bude nadšeno, zatímco mě osobně to třeba až tolik neláká. Ale CoM asi zná své hráče LV a tam to podle mě najde široké publikum. A když se přidají i další, určitě si to své spokojené hráče najde.
9. Co taky padlo na přednášce byla otázka ceny – cca tisícovka za dva dny aktivity zní na poměry larpů jako hodně, ale padla především na zajištění jídla, prostorů a kostýmů, které se budou fasovat. Čili hra all-inclusive a na to mi to přijde jako adekvátní.
10. Další, co zaznělo, byla absence někoho, kdo o totalitě něco ví, v realizačním týmu. Přestože si nemyslím, že to bude natolik zásadní chyba, tak člověk, který ví o totalitě něco víc a hlouběji by podle mě mohl prohloubit některá místa, která jsou zatím (na můj vkus) trochu plochá. Na stranu druhou – primární má být hra a je otázka, jestli by vynaložené úsilí mělo dostatečný efekt.
Doufám, že výše uvedené nezní moc jako kritika – ve skutečnosti jsem přesvědčenej, že to bude vynikající akce, ale pro specifické publikum. Pokud se představy organizátorů a účastníků protnou, bude to podle mě skvělý. Pokud ale ne, tak víc, než kde jinde hrozí zklamání očekávání. Protože ta jsou vysoká.
Rozhodně držím palce, ať se to povede, byť fakt nevím, jestli se mnou nebo beze mě:)
Ctu do dneska – projekt System za sebou a nejak nechapu, jak je mozne, ze to nekdo tak presne popsal, aniz by udelal jakykoliv spoil – z pribehu, postav…. Zazrak? Nejspis jen kvalitne pripraveny projekt.
Uzasny clanek a super postrechy z prednasky, tedy nejspis i super prednaska.;-)
Hra samotna samozdrejme taky super. ale to uz vsichni vedi.