Rodní v Brně potřetí: Danse Macabre
Zapomeňte na všechno, co jste si kdy mysleli, že víte o Brně. Loňský podzim v jeho zdech zanechal více stop, než se může zdát. Před rokem, v době, kdy všichni slaboduší začali zoufale tlouct o mříže svých cel, ještě nikdo z komunity netušil, že to je pouze začátek. Soukolí, která měla zůstat navěky zrezlá, jsou nyní v pohybu. Blíží se nejdelší noci pro společnost brněnských Rodných.
Máme před sebou sice celé prosluněné léto, ale už nyní vám mohu slíbit, že jeden z říjnových víkendů bude vonět čerstvou hlínou. Na svoje hráče totiž čeká třetí a předposlední kapitola kroniky Stezek krve, tentokráte s podtitulem Danse Macabre. Pokud netušíte, o čem je řeč, přestaňte číst, vypněte počítač a utečte. Ještě máte šanci, že se Rodní nedozví, že o nich víte.
Pro neobeznámené smrtelníky
Stezky krve jsou čtyřdílnou sérií larpů inspirovaných americkou rolovou hrou Vampire: The Masquerade. Ta, stejně jako larpy, které si v ní našly předlohu, zpracovává populární téma moderních upírů žijících v utajení mezi námi, smrtelníky.
Každý díl Stezek krve představuje jeden víkendový larp, jehož hraním hráči spoluvytváří příběh utajené komunity vampýrů v reáliích současného Brna. Jednotlivé hry na sebe navazují a vytváří tak nejen komplexní ságu o krizi ve společnosti upírů, ale i dramatické osobní příběhy pro hráče, jejichž postavy postupně prochází jednotlivými kapitolami.
Stezky krve jsou postavené především na sociálních vztazích uvnitř komunity upírů, skrytém mocenském boji o prestiž ve světě Rodných a odhalování tajemství herního světa. Larpy z této série naopak nejsou primárně zaměřené na simulování fyzických soubojů a různých nadpřirozených schopností upírů – jak tomu často bývá u jiných larpů s touto tématikou. To, o co se Stezky krve snaží, je budování dramatických konfliktů, rozvíjení příběhu a vytváření mrazivé atmosféry, díky které se rolové hry z prostředí Vampire: The Masquerade staly tolik populárními. Herní lokality jsou situovány nejen do historického centra Brna, ale i do tmavých uliček a sklepů.
Ačkoliv řada hráčů rozvíjí příběhy svých postav od prvního dílu, rozhodně herní nastavení podporuje zapojení nových hráčů do hry. Je-li pro vás poetika upírských hororů přitažlivá, máte možnost si na podzim prožít jeden takový mrazivý příběh na vlastní kůži.
Jak spěje k vrcholu příběh celé kroniky, bude se i stupňovat napětí jednotlivých kapitol a v rámci Danse Macabre se zatřesou mocenské základy celé komunity Rodných. Pokud máte zájem, přihlásit na hru se můžete už dnes, prostřednictvím webového formuláře na stránkách Stezek krve.
Gotická romantika
Víme, že samotné upíří téma je poněkud kontroverzní. Pro někoho je přitažlivé svým mystickým nábojem a pohráváním si s realitou, pro jiného naopak snadno zaměnitelné s naivní dětskou hrou či sektářstvím. Pravda však není, v případě tohoto larpu, ani jedno.
Příběhy Stezek krve staví na romantické představě o upírech, kterou ustanovil na konci 19. století Bram Stoker se svým Drákulou a kterou dnes následují autoři jako Anne Rice či tuzemská autorka Daniela Mičanová. Těmto novodobějším autorům je společné pojetí upírů jako bídných stvoření, která, prokleta věčným životem, postupně ztrácí nejen své milované, ale i svou vlastní lidskost.
Příběhy z prostředí Vampire: The Masquerade nelíčí upíry jako laciné stvůry z rumunských hradů, ale jako trýzněné nešťastníky, neustále balancující na hraně mezi lidskostí a bestialitou, chycené v bezvýchodném boji se svou vlastní podstatou, okolním světem a vlastními soukmenovci.
Tyto moderní upíří mýty jsou samozřejmě smyšlenkou, nicméně témata, kterými se tato hra zabývá, rozhodně nejsou dětská ani hloupá. Tohle fantaskní prizma, kterým se díváme na skutečnost, nám totiž ukazuje v novém světle lidské povahy, systémy našich hodnot a různé přístupy k životu samému. Stezky krve jsou hrou pro dospělé hráče, kteří si chtějí zažít mrazivý příběh plný dilemat povahou sice fiktivních, ale ve svém principu naprosto reálných.
Pro rodné
Třetí kapitola Stezek krve nese název Danse Macabre a uskuteční se 17. – 19. října v Brně. Pro tuto kapitolu vás čeká několik, doufáme příjemných, změn. Klasický herní víkend, jak jste na něj zvyklí, bude tentokráte ve znamení otřesů komunitou a četných zvratů. Nechceme vyzradit příliš z připravovaných zápletek, ale v závislosti na směřování celého příběhu a mnohých vašich hráčských rozhodnutích z předchozích her, můžete v říjnu očekávat hru mnohem více na hraně mezi bytím a nebytím.
Larp bude postavený na novém herním designu, který by měl pomoci vytvořit silnější dynamiku hry a lépe vás vtáhnout do příběhu o nejdelší noci brněnských vampýrů. Budeme se snažit zapojit prvky, které podpoří atmosféru gotického hororu a oproti minulým ročníkům se zaměříme více na podporu sociálních konfliktů a osobního boje s bestií.
Hru připravují stále stejní organizátoři jako předchozí díly kroniky, samotná hra pak vzniká pod záštitou sdružení Tempus ludi, o.s. a Court of Moravia, o.s..
Veškeré další podrobnosti se můžete dočíst na webových stránkách Stezek krve, kde se také lze na podzimní hru přihlásit.
Budeme se na vás těšit.
To uz i upiriny museji mit nejaky vyssi smysl? Tohle:
Tohle fantaskní prizma, kterým se díváme na skutečnost, nám totiž ukazuje v novém světle lidské povahy, systémy našich hodnot a různé přístupy k životu samému.
je asi zhruba stejne smesny, jako kdybych o poslednim Indiana Jonesovi napsal, ze jde o alegorii na objevovani neznama…
Obecně nevidím nic špatného na tom, že jsou larpy, které mají nějaký smysl (tím nijak neodsuzuji hry, které žádné myšlenky, kdo čisté zábavy nepotřebují, ale ani takové nevyhledávám). Ostatně se domnívám, že dělat cokoliv beze smyslu je poněkud pošetilé. Nedomnívám se, že tím byl myšlený primárně nějaký vyšší smysl, ale prostě to jen vysvětluje, proč může být pro normálního člověka téma hry na upíry přitažlivé.
Přijde mi jen dobře, že to nevypadá jako hra pro jedince, kteří skutečně věří tomu, že jsou upír, ochutnávají krev a nechodí na slunce. A nebo naopak hra pro teenagery, kteří často hrají stolní rolovou hru na stejné motivy právě proto, že v ní mohou hrát příběhy podobné superhrdinům.
Sami autoři celého herního prostředí Světa temnoty hru tvořili s těmito myšlenkami a ačkoliv ji většinou hráči (dle nemalých osobních zkušeností) pojmou akčně po svém, tak to neznamená, že tyto myšlenky ve hře nejsou. A nechápu, co by mělo být špatně na tom, že někdo staví hru na těchto myšlenkách. Když celou druhou edici hry Vampire: The Masquerade věnovali její tvůrci Václavu Havlovi, tak měli na mysli přesně tyto „vyšší principy„ jakými jsou lidská svoboda, vlastní vůle, totalita a boj o lidskost.
Tudíž napsat o Indiana Jonesovi to, že je alegorií na objevování neznáma je hloupost, napsat o hře na motivy Vampire: The Masquerade, která je o daných tématech dle tvůrců, něco takového hloupost není.